Geschiedenis van het Spoorboscircuit

Van moeras tot Spoorboscircuit

Door Ton van Wieringen

(Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Goudsche Courant van 14 november 2001)

Toen de Goudse motorhandelaar Joop Kruisinga zich in 1955 vestigde aan het Margrietplein in het Weidebloemkwartier, zocht hij naar een testbaan voor zijn crossmotoren. In de “rimboe” en de “kom” nabij de Julianasluis werd de overlast echter te groot. In 1958 richtte Kruisinga met Adrie Wijnhof en Kees Michaelis de Moto Cross Club IJsselstreek op. Dit trio liet het oog vallen op het zeer drassige Spoorbos tussen de Nieuwe Broekweg en de Nieuwe Gouwe nabij de Gouwespoorbrug op de grens van Gouda en Waddinxveen. Ze huurden deze moerassige “wildernis” van de Dienst der Domeinen. Een van de bestuursleden van het eerste uur, Joop Kroesmeijer, herinnert zich de moeizame aanleg van de bochtige baan:” Van de takken die we afknipten, maakten we takkenbossen om het moeras te dempen. Daarover gingen hoogovenslakken en vervolgens zand. Die slakken vlogen later als gevaarlijke projectielen door de lucht. Terreinmeester Arie Sanner zakte met zijn tractor twee meter weg en had de hulp nodig van zeven tractoren om uit het moeras te komen”.

De Moerkapelse hereboer Jo Heijboer – de beste crosser van de beginjaren – hielp bij het “bouwrijp” maken:” In het begin reed je op drijfzand, als het ware van eiland naar eiland. Toch reed ik er graag want in Zuidholland waren nauwelijks circuits”. Pas op zondag 4 oktober 1959 werd er voor het eerst gereden door vijftig leden. De Gouwedijk fungeerde als natuurlijke tribune voor de talrijke nieuwsgierige toeschouwers. Het 1 kilometerlange parcours met hindernissen – springschansen, kuilen en bochten viel meteen in de smaak bij iedereen. Adjudant J.B. Jansink van de Goudse politie haalde, al crossend, de onmisbare zwart-witgeblokte vlag op en daarmee was de opening een feit. Joop Kruisinga, Dick van Hoevelaken, Nico Wolters, Dick van Vliet, Bram Baas, Ries Stoppelenburg en Toon Siep maakten die eerste middag de meeste indruk. De eerste jaren werden de wedstrijden na neerslag nog wel eens afgelast. De talrijke kermiswedstrijden in onder meer Boskoop, Reeuwijk, Oudewater en Waddinxveen hielden de crossers van de straat.

Van 1959 tot heden reden bijna alle nationale grootheden op het Spoorboscircuit. Enkele namen: Simon Schram senior, Frits Selling, Rudie Boom, Jan Keizer, Ton van Heugten, Henk Knuiman, Wil van der Laan, John van den Berk, Wilco Zeelenberg, Remy van Rees. Grote, nationale wedstrijden(ook met zijspannen) trokken duizenden toeschouwers naar het Spoorbos. De rij geparkeerde auto’s reikte tot de Julianasluis! De internationale startbewijshouders Jo Heijboer, Joop Kruisinga, Rudie Boom, Frits Selling, Co Tuin, Simon Schram en Jan van der Mei kruisten op 31 juli 1960 de degens met elkaar. Landskampioen Simon Schram uit Wolvega vocht in de kwartliterklasse(250cc) een adembenemend gevecht uit met de Amsterdammer Frits Selling. Selling won dit duel en was later in de winnaarsrace ook sterker. Bij de halve liters(500cc) heerste thuisrijder Jo Heijboer op BSA. Een valpartij van Tuin en Kruisinga speelde de Moerkapellenaar in de kaart. Heijboer klasseerde zich in het Nederlands Kampioenschap 500cc zeven keer als tweede achter Broer Dirkx. Op de Citadel van Namen behaalde hij het brons in de Grand Prix van Belgie. Legendarisch zijn voorts Heijboers gevechten met de snelle Gouwenaar Frank den Edel.

Terwijl nu de Japanse merken overheersen, was dat in de zestiger jaren geheel anders. Toen was de verscheidenheid aan Europese machines veel groter: Maico, Velocette, BSA, DKW, NSU, Jawa, Greeves, Monark, Ducati, Triumph, Matchles, Norton, Adler. Wegmotoren werden toen nog omgebouwd tot crossmachines. Sleutelen was immers een geliefde bezigheid.
Op Koninginnedag 1967 was Amersfoorter Ton van Heugten – later wereldkampioen zijspannen – heer en meester in de klasse 350/500cc. Heijboer, die het circuit had geprepareerd, beeindigde de eerste manche als 3e maar viel tijdens het tweede bedrijf uit met een afgelopen ketting. Frank den Edel werd daardoor de beste Hollandrijder met een 8e plaats.

 

Het Spoorboscircuit is altijd kweekvijver geweest van jong talent. Behalve Frank den Edel hebben Ries Huisman, Wil van der Laan, Wilco Zeelenberg, Andre Sprengelmeijer, Peter Groeneveld, Teus Visser, Erik Stuurman, Ed Meurs, Remy van Rees en vele anderen de fijne kneepjes langs de Gouwe geleerd. In 1965 veranderde de naam MCC IJsselstreek in MCC Holland omdat het aantal leden uit heel Holland steeg tot 400! Het circuit kwam in bezit van de vereniging.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.