Joop Kruisinga

In dossier Sportstad op Goudanet stond een uitgebreid artikel over de motorsportloopbaan van  Joop Kruisinga, geschreven door  André den Edel, zwager en motorliefhebber. Mooie verhalen en prachtige anekdotes afgewisseld met originele foto’s uit de jaren ’50, ’60 en 70.

Joop Kruisinga is in Gouda overleden op 8 december 2010, 81 jaar oud.

Door André den Edel 

Deel 1

Ik ben geboren in Spekholszerheide, bijna op de Duitse grens bij Kerkrade, Limburg, 4 oktober 1929.

Reeds op jonge leeftijd, voor de oorlog kwam ik naar Gouda. Voor mijn vader en opa was hier werk. Aan de Da Costakade, Korte Akkeren, gingen we wonen. Later in mijn maatschappelijke carrière zou blijken wat die woonomgeving voor mij zou betekenen. Ik had het in het begin niet makkelijk hier in het westen. Omdat ik met een Limburgs accent sprak werd ik wel eens gepest. Maar het pesten werd allengs minder toen mijn leeftijdgenoten merkten dat ik fysiek mijn mannetje wel stond. Ook kan deze periode wel van invloed zijn geweest op mijn wil om altijd sportief te willen winnen. Ik durf echt van mijzelf te beweren dat ik altijd sportief ben geweest. Na mijn schooltijd ging ik werken bij Hooimeijer; mocht ik fietsbanden plakken. Later bij Fugo automaterialen en de Jong’s autohandel. Toen de dienstplicht riep in 1948 werd mij kenbaar gemaakt dat ik die in ons toenmalige Nederlands Indië moest gaan vervullen.

Lees hier verder Joop_deel_1

Deel 2

Inmiddels verkocht ik ook nieuwe en gebruikte motoren, zodat ik mijn moeders woonkamer als showroom moest gaan gebruiken. Met enige hulp van mijn schoonvader (huisvesting) heb ik toen in augustus 1955 de stap naar zelfstandigheid gedaan en het pand Margrietplein 1
geopend. Mijn grote wens, een eigen motorzaak was een feit!! Natuurlijk werd ik meteen dealer van de merken die Het Motorpaleis importeerde.

Ondertussen had de wegrace ook mijn aandacht getrokken. Zeker toen ik van één van de K.N.M.V. Bobo’s een heuse Velocette 350cc KT T aangeboden kreeg om te racen. Het ding was vreselijk snel en ik kon al gauw meekomen met grote mannen als Gé van Bockel, Veer en Bakker.

Lees hier verder Joop_deel_2

Deel 3 gaat over MCC IJsselstreek

Omdat motorclub Gouda, waarvan mijn vroegere werkgever Wim Fust van Fugo Gouda, voorzitter was geen crosswedstrijden wilde organiseren besloot ik met een paar medestanders dan maar zelf een crossclub op te richten. Dit werd MCC IJsselstreek, later omgedoopt
in MCC Holland omdat de toeloop zo groot werd uit alle delen van het land. Ik werd voorzitter, ben dat vele jaren gebleven, en zorgde na uitputtende onderhandelingen met ik weet niet hoeveel instanties voor het crosscircuit “Spoorbos” aan de Stoofkade, nu nog steeds in gebruik. Frans van Leeuwen deed zijn intrede als trainer, een zaal werd gehuurd voor conditie  training in de winter.

Lees hier verder Joop_deel_3

Zijspannen(d)
Terwijl de meeste zijspanmotoren gewone 500 cc solocrossers waren waar een zijspan aan gelast was, bouwde ik aan mijn wel zeer moderne 750cc Triumph-Metisse een superlicht “bakkie”, verstevigde mijn voorvork, maakte een beugel voor mijn bakkenist op maat en ging aan het trainen. Dick van der Wolf, een jonge monteur in ons Trabant autobedrijf werd mijn bakkenist. Dick was snel en sterk en hield het
bakkenisten zonder probleem uit, had er een aangeboren feeling voor.

Lees hier verder Joop_deel_4

Altijd op zoek naar snel en betrouwbaar materiaal kwam ik op het idee een Trabant motorblok als krachtbron te gaan gebruiken. De toen nog veel gebruikte Engelse ééncilinders leverden ongeveer 35 PK. Een Trabant in rally uitvoering leverde 48 PK en was veel lichter. Onze toemalige chefmonteur, Piet Anders, had goede contacten met de Oost-Duitse racemanager van de Trabantfabriek, Herr Lehmann. Van hem leerde hij hoe je een Trabantmotorblok nog sneller kon krijgen.

Lees hier verder Joop_deel_5

Sponsoring
Zakelijk ging het mij voor de wind. En omdat ik met de motorsport veel de motorbladen haalde in binnen en buitenland waren er veel firma’s die wel wat aan sponsoring wilden doen. Natuurlijk was het bijkomend verhaal dat wij dan ook in de motorzaak hun producten gingen verkopen. Castrol was één van de eerste oliemaatschappijen die mij een contract aanbood. Ik kreeg ruim voldoende olie om vele jaren van te kunnen crossen, zoveel zelfs dat we een compleet KRUISINGA-CROSSTEAM gingen formeren.

Lees hier verder Joop_deel_6


Slot

Uit mijn verhaal blijkt dat Indië, familie, de zaak en de sport nauw met elkaar zijn verweven. Als het ene er niet was geweest was het andere
ook nooit iets geworden. Als keeper bij O.N.A. in de lagere zondag elftallen om de conditie op te vijzelen in de winter, afzien bij de training van Frans van Leeuwen, experimenteren met de techniek. Ook op het juiste moment de juiste mensen tegenkomen, aanmoedigingen van
(schoon)familie die je in alles steunde. Ik kan zeggen dat het mij niet is aan komen waaien want in de beginperiode heb ik mij wel eens afgevraagd waar ik aan begonnen was. Maar met hard werken heb ik het gered. Daarom ben ik altijd diegenen die mij hun vertrouwen schonken en het voor mij mogelijk maakten mijn doel te bereiken dankbaar gebleven.

Lees hier Joop_deel_7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.